shopping_cart
سبد خرید شما more_horiz
support_agent
021-88853790
window
shopping_basket

✔️مقایسه ویندوز 10 با ویندوز 11: آیا ارزش ارتقاء دارد؟

ممکن است فکر کنید که فرق ویندوز 10 با 11 چیست؟ و اصلا آیا ویندوز 10 با 11 تفاوتی دارد. ما سعی می‌کنیم با مقایسه سریع ویندوز 11 با 10، ببینیم چه پیشرفت‌هایی در ویندوز 11 رخ داده است.

مقایسهویندوز10باویندوز11:آیاارزشارتقاءدارد؟

شباهت‌ها و تفاوت‌های ویندوز 10 و 11 چیست؟ میزان تفاوت ویندوز 11 با 10 چه مقدار است؟


 

ویندوز 11 جدیدترین نسخه ویندوز است که در سال 2022 کامل شد و از نظر طراحی، فاصله زیادی با ویندوز 10 دارد و با اینکه در زمان راه اندازی، سیستم عامل بسیار شبیه به ویندوز 10 بود، اما در چند سال گذشته تغییرات زیادی پیدا کرده و در حال حاضر ویندوز 11 چندین تفاوت کلیدی با ویندوز 10 دارد. کاربران سیستم های مبتنی بر ویندوز مانند سرفیس مایکروسافت، بیشترین مخاطب ویندوز جدید هستند.

در این مقاله به همه چیزهایی که باید در مورد ویندوز 11 و تفاوت آن با ویندوز 10 بدانید، اشاره خواهیم کرد.

 

مشاهده قیمت خرید لپ تاپ 5

 

مقایسه ویندوز 11 و 10: چه چیزی جدید است؟

اگرچه ویندوز 11 چیزی بیش از یک پوسته ویندوز 10 به نظر نمی‌رسد اما این سیستم عامل دارای مجموعه‌ای از ویژگی جدید است. تغییراتی کوچک شامل مواردی مانند: منوی استارت و نوار وظیفه (Taskbar) جدید و همچنین برخی از ویژگی‌های مهم و تعیین کننده مانند: پشتیبانی از برنامه‌های اندروید در ویندوز 11، جزء این تفاوت‌ها هستند.

Windows 10 vs Windows 11

مقایسه ویندوز 11 و 10: طراحی و ویژگی های بهتر در ویندوز 11

ویندوز 11 یک تغییر ظاهری بزرگ برای مایکروسافت ایجاد کرده است. بدین ترتیب که در سیستم عامل جدید، نوار وظیفه و منوی استارت، روی صفحه و در مرکز و پائین آن قرار داده شده است و این باعث می‌شود که کمی بیشتر شبیه macOS و   ChromeOSبه نظر برسد. با این حال، در صورت تمایل، همچنان می‌توانید آن را به سمت چپ برگردانید.

خبر بد این است که اگر می‌خواهید نوار وظیفه خود را به سمت راست یا چپ صفحه پین ​​کنید، دیگر نمی‌توانید این کار را به صورت بومی انجام دهید، زیرا در ویندوز 11، نوار وظیفه فقط در پایین باقی می‌ماند. برای این کار باید از برنامه‌های شخص ثالث و پولی مانندStart11  استفاده کنید.

به غیر از تغییر اصلی بصری که عنوان کردیم، ویندوز 11 با گوشه‌های گرد در پنجره‌ها، نمادهای برنامه‌های جدید و ایموجی‌های روان جدید، که مختص ویندوز 11 هستند، ارائه عرضه شده است. علاوه بر این، چندین ویژگی کوچک نیز در ویندوز 11 گنجانده شده است. مانند: زیرنویس‌های زنده برای مرورگر و حالت فوکوس، که به شما امکان می‌دهد تنظیمات اعلان را برای مدت زمان مشخصی در حین کار سفارشی کنید.

مقایسه ویندوز 10 با ویندوز 11: آیا ارزش ارتقاء دارد؟

مقایسه ویندوز 11 و 10: منوی استارت و نوار وظیفه

بزرگترین تفاوت بین ویندوز 11 و 10، تغییرات ایجاد شده در منوی استارت و نوار وظیفه است.

کار با منوی استارت در ویندوز 11 کمی ساده‌تر شده است و کاربر فقط یک لیست ثابت از برنامه‌ها را مشاهده می‌کند و سپس اسنادی که بیشترین بازدید را داشته در پائین صفحه قرار گرفته‌اند. نکته مهم این است که کاشی‌های زنده (Live Tiles) در ویندوز 11 از بین رفته‌اند، که باعث می‌شود منوی استارت بسیار مرتب‌تر به نظر برسد.

کادر جستجو در نوار وظیفه ویندوز 11، بصورت یک آیکون جستجو درآمده و توابع کورتانا حذف شده‌اند. یک آیکون اختصاصی برای برنامه‌های گروه مایکروسافت (Microsoft Teams) در نوار وظیفه تعبیه شده و اگر از آن استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آیکون مربوطه را حذف کنید.

تغییر بزرگ دیگر، انتقال آیکون آب و هوا به سمت چپ نوار وظیفه است. این مورد در ویندوز 10 بعنوان اخبار و علایق شناخته می‌شد اما در ویندوز 11 به ابزارک‌های مختلفی تحت عنوان "ویجت‌های ویندوز 11"، تبدیل شده است که بوسیله آن‌ها می‌توانید علاوه بر آب و هوا، چیزهایی مانند اخبار ورزشی، ترافیک و... را مشاهده کنید.

دسکتاپ مجازی نیز در ویندوز 11 معرفی شد که به کاربر امکان می‌دهد، فضاهای کاری دسکتاپ چندگانه را برای کار، بازی و یا هر چیز دیگری که می‌خواهد، بصورت مجزا داشته باشد.

شباهت‌ها و تفاوت‌های ویندوز 10 و 11 چیست؟

مقایسه ویندوز 11 و 10: ادغام برنامه‌های اندروید در ویندوز

با اینکه فروشگاه‌های برنامه، در ویندوز 11 و ویندوز 10 بر اساس یک طراحی هستند اما اپ استور ویندوز 11، پشتیبانی از برنامه‌های اندروید را از طریق اپ استور آمازون ارائه می‌دهد. مایکروسافت، برنامه‌های متنوع و بیشتری را خارج از پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) در ویندوز 11 دارد. از طرفی علاوه بر دسترسی به UWP، به برنامه‌های Win32 مانند فایرفاکس و فروشگاه ایپک گیمز نیز دسترسی دارید.

 

مقایسه ویندوز 11 و 10: بهبود قابلیت‌های مرتبط با بازی

به روز رسانی‌های اخیر ویندوز 11، شامل بهینه سازی‌هایی برای اجرای بازی‌ها در حالت پنجره‌ای و پشتیبانی از ویژگی‌هایی مانند Auto HDR و DirectStorage، این سیستم عامل را به بهترین سیستم عامل ویندوز برای بازی تبدیل کرده است به شکلی که می‌تواند بازی‌ها را در کمتر از یک ثانیه بارگیری کند.

با اینکه برخی از این ویژگی‌ها، مانند DirectStorage، در ویندوز 10 نیز موجود است اما طبق اعلام مایکروسافت، یکی از اصلی‌ترین موارد هدف برای ویندوز 11، بازی است. به این ترتیب در حال حاضر، ویندوز 11، با رفع برخی از اشکالات عملکرد که قبلاً وجود داشت، به بهترین پلتفرم برای گیمر‌ها تبدیل شده است.

میزان تفاوت ویندوز 11 با 10 چه مقدار است؟

 

مقایسه ویندوز 11 و 10: بهبود علمکرد چند وظیفه (Multitasking) و لایه بندی پنجره ها (Snap Layouts)

این قابلیت‌ها فقط در ویندوز 11 وجود داشته و توسط ویندوز 10 بطور کامل پشتیبانی نمی‌شوند. در ویندوز 11 می‌توانید ویژگی‌های مربوط به عملکرد چند وظیفه‌ای و Snap Layouts را که پنجره‌های شما را گروه بندی کرده و در نوار وظیفه (Task Bar) ذخیره می‌کند، افزایش دهید. این امکان (Snap Layouts) در ویندوز 10 نیز وجود دارد اما نکته مهم اینست که در ویندوز 11، دسترسی به Snap Layouts آسان‌تر شده و انجام تنظیمات بیشتر را آسان‌تر کرده است. همچنین Snap Layouts از زمان معرفی ویندوز 11 تاکنون، به روز رسانی‌هایی را برای افزایش عملکرد، دریافت کرده است.

یکی دیگر از مزایای جدید ویندوز 11، ارائه تنظیمات چند مانیتور برای ویندوز است که مشکل آزاردهنده بزرگی را در ویندوز 10 حل می‌کند. همانطور که احتمالاً برخورد کرده‌اید، یکی از مشکلاتی که در ویندوز 10 وجود داشت این بود که وقتی ویندوز خود را روی مانیتور خارجی تنظیم کرده بودید، بعد از جدا کردن مانیتور از سیستم و اتصال دوباره آن، آنها را در همان حالت ذخیره می‌کرد.

مقایسه ویندوز 11 و 10: بهبود علمکرد چند وظیفه (Multitasking) و لایه بندی پنجره ها (Snap Layouts)

مقایسه ویندوز 11 و 10: حالت تبلت پیشرفته

به دلیل استفاده ویندوز 10 از حالت سنتی تبلت، رایانه شما از منوی استارت تمام صفحه استفاده می‌کرد اما در ویندوز 11 این مورد حذف شده و بیشتر شبیه به یک آیپد، عمل می‌کند. به این شکل که وقتی حالت دستگاه را به تبلت تغییر می‌دهید، لمس کردن همه چیز، به خاطر وجود ژست‌های حرکتی جدید برای باز کردن منوی استارت، حذف پنجره‌ها و موارد دیگر، آسان‌تر می‌شود که هیچکدام در ویندوز 10 وجود ندارد.

علاوه بر این، ویندوز 11 عملکرد قلم عمیق‌تری را به ارمغان می آورد و همچنان که می‌توانید از Whiteboard برای همکاری بصری استفاده کنید، ویندوز 11 از طریق قلم، از حداکثر 4 میانبر برنامه نیز پشتیبانی می‌کند.

ناوبری صوتی نیز در ویندوز 11 بهبود یافته است و به شما این امکان را می‌دهد که از صدای خود برای راه اندازی برنامه‌ها، وارد کردن ورودی‌های صفحه کلید و ماوس، کنترل سیستم عامل و اساساً هر چیز دیگری که ممکن است نیاز داشته باشید، استفاده کنید. به طور خلاصه، ویندوز 11 به شما این امکان را می‌دهد که به طور کامل سیستم عامل را با صدای خود کنترل کنید.

مقایسه ویندوز 11 و 10: حالت تبلت پیشرفته

مقایسه ویندوز 11 و 10: کارآیی (Performance)

اگر به عملکرد سیستم اهمیت می‌دهید، ویندوز 11 عالی است. به گفته مایکروسافت، ویندوز 11 اقدامات زیادی برای مدیریت حافظه انجام می‌دهد تا از پنجره‌های ویندوز که در پیش زمینه، در حال اجرا هستند، استفاده کند. برای این کار، باید اطمینان حاصل کند که این برنامه‌ها، قدرت CPU بیشتری نسبت به سایر منابع سیستم به دست می آورند. ویندوز 11، برخی از داده‌های رم را در زمانی که رایانه شما در خواب است، به حالت تعلیق در می آورد و در نتیجه، 25 درصد سریعتر از ویندوز 10 از حالت خواب، بیدار می‌شود.

ویندوز 11 از زمان عرضه، به روز رسانی‌هایی دریافت کرده که عملکرد سیستم را بیشتر از قبل بهبود می‌بخشد. برای مثال در آپدیت فوریه 2024، سرعت حافظه داخلی (درایو جامد SSD) افزایش پیدا کرده است.

ویندوز 11 سریعتر از ویندوز 10 است اما این تفاوت در دنیای واقعی، کم است یعنی بهینه سازی‌های جدید در ویندوز 11 به اجرای سریعتر آن در لپ تاپ‌های ضعیف‌تر کمک می‌کند اما اینطور نیست که با ویندوز 10، بخش زیادی از عملکرد دستگاه را از دست دهید.

 

مشاهده قیمت خرید سرفیس پرو 9

 

مقایسه ویندوز 11 و 10: بهبود شرایط همکاری و کار از راه دور

شما می‌توانید از هر دو ویندوز 10 و 11 برای کار از راه دور استفاده کنید، اما امکانات ویندوز 11 در این بخش نیز بسیار بهتر است. ویندوز 11 از تاری پس زمینه، تنظیمات تماس چشمی برای جلسات، و کادر بندی خودکار پشتیبانی می‌کند که هیچ‌کدام در ویندوز 10 وجود ندارد. این قابلیت‌ها، مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و از طریق تیم‌های مایکروسافت در دسترس هستند. البته استفاده از آنها، به سخت افزاری که در رایانه شما وجود دارد نیز بستگی خواهد داشت.

مقایسه ویندوز 11 و 10: بهبود شرایط همکاری و کار از راه دور

آیا لازم است سیستم عامل خود را به ویندوز 11، ارتقاء دهید؟

دسترسی به آخرین نسخه ویندوز، برای اکثر افراد، انتخاب درستی است اما ممکن است ویژگی‌های جدید، محدودیت هایی را نیز مخصوصاً در رایانه های شخصی قدیمی، داشته و کار را پیچیده می‌کند.

برای کسانی که با ویندوز 10 کار می‌کنند، ارتقاء به ویندوز 11 کار ساده‌ای است اما ممکن است نگرانی‌هایی در این رابطه داشته باشند. مهمترین بخش از این نگرانی به وجود نصب کننده‌های مخرب ویندوز 11 در موتورهای جستجو مربوط می‌شود. با توجه به این که مایکروسافت، عرضه ویندوز 11 را تکمیل کرده، هر رایانه‌ای که سخت افزار مناسب برای پشتیبانی از ویندوز 11 را داشته باشد، می‌تواند بصورت رایگان ویندوز خود را به جدیدترین نسخه ارتقاء دهد.

بعد از نصب ویندوز 11، شما فقط 10 روز فرصت دارید، از ویندوز 11 به ویندوز 10، بازگشت کنید. البته اگر اهل فن باشید، می‌توانید ویندز 10 و ویندوز 11 را با پذیرفتن ریسک آن، بصورت دوگانه بوت کنید. ما یک راهنما برای نصب ویندوز 11 آماده کرده‌ایم که می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

اگرچه ویژگی‌های جدید زیادی در ویندوز 11 وجود دارد اما مایکروسافت برخی از ویژگی‌های موجود در ویندوز 10 را نیز حذف کرده است. مثلاً دیگر نمی‌توانید تصویر زمینه دسکتاپ خود را همگام سازی کنید، اینترنت اکسپلورر و پنل ورودی ریاضی از بین رفته‌اند، و چند برنامه نیز حذف شده‌اند که این برنامه‌ها عبارتند از: 3D Viewer، OneNote برای ویندوز 10،Paint 3D  و Skype. البته هنوز هم می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه پیدا کنید و اگر نگران هستید، می‌توانید به مایکروسافت بزنید تا یک لیست کامل از مشخصات ویندوز 11 را ببینید.

آیا لازم است سیستم عامل خود را به ویندوز 11، ارتقاء دهید؟

الزامات سیستم و بررسی سازگاری برای نصب ویندوز جدید

تنها مانع شما برای ارتقاء، سیستم مورد نیاز ویندوز 11 است و شما حداقل به یک پردازنده جدید از نسل هشتم اینتل یا پردازنده AMD Ryzen 2000 (یا جدیدتر) و پشتیبانی از TPM 2.0 در سیستم خود نیاز دارید. TPM اساساً یک پردازنده امنیتی سخت افزاری در رایانه‌های شخصی مدرن است. تقریباً همه رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها از TPM 2.0 پشتیبانی می‌کنند، اما اگر خودتان اقدام به گردآوری رایانه شخصی خود کرده‌اید، حتماً فهرست مادربردهایی که از TPM پشتیبانی می‌کنند را بررسی کنید. ویندوز 10 این محدودیت را برای رایانه‌های شخصی سفارشی نداشت.

باید بدانید که از نظر فنی، می‌توانید ویندوز 11 را روی سخت‌افزار پشتیبانی‌نشده نیز نصب کنید، اما ما انجام آن را توصیه نمی‌کنیم زیرا مایکروسافت می‌تواند پشتیبانی از سیستم‌هایی را که برای ویندوز 11 تایید نشده‌اند، متوقف کرده و دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی مهمی دریافت نکنید. البته مایکروسافت از زمان عرضه تاکنون، به‌روزرسانی‌های ویندوز 11 را برای سخت‌افزار پشتیبانی‌نشده نیز عرضه کرده است.

اگر رایانه شما بیش از 4 سال سن دارد، به احتمال زیاد ویندوز 11 از آن پشتیبانی نمی‌کند. این موضوع ممکن است عامل تعیین کننده‌ای برای انتخاب بین ویندوز 11 و ویندوز 10 باشد.

الزامات سیستم و بررسی سازگاری برای نصب ویندوز جدید

مقایسه ویندوز 10 با 11: چرخه پشتیبانی و به روز رسانی

ویندوز 11 بر خلافت ویندوز 10 که به روز رسانی شش ماهه دریافت می‌کرد، بصورت سالانه به روز رسانی خواهد شد که دقیقاً مانند شیوه اپل برای  macOS است. هرچند که مایکروسافت متعهد به پشتیبانی از ویندوز 10 تا سال 2025 است و اخیراً اعلام کرده است که ویندوز 10 تنها یک بار در سال به روز رسانی می‌شود و ویندوز 11 نیز علاوه بر به‌روزرسانی بزرگ سالانه، شاهد عرضه ویژگی‌های کوچک‌تری در طول سال خواهد بود.

اولین به روز رسانی ویندوز 11 در 2022، سرعت ظاهری این به روز رسانی‌های سالانه را تعیین می‌کند. این آپدیت، در مقایسه با سرعت کند به روز رسانی در دوران ویندوز 10، پر از ویژگی است.

این به‌روزرسانی، همه چیز را از تغییرات کوچک رابط کاربری گرفته تا منوی استارت و برنامه‌های کاملاً جدید مانند Clipchamp در بر می‌گیرد. مثلاً برخی قابلیت‌های دسترس پذیری که ضروری بود و حتی برخی از امکانات مهم ویندوز 10 (مانند پوشه‌ها در منوی استارت) که در نهایت به ویندوز 11 منتقل شده‌اند.

 

اشکالات ویندوز 11

ویندوز 11 سهم خوبی از اشکالات را داشته، در حالی که ویندوز 10 قدیمی، پایدارتر است. مایکروسافت به سرعت در حال رفع مشکلات مربوط به آخرین سیستم عامل خود است اما یکی از ایرادات این بود که ویندوز 11، هزاران پوشه خالی را در File Explorer ایجاد کرده و باعث اشغال رم می‌شود (حتی وقتی File Explorer را می بندیم، رم آزاد نمی‌شود). همچنین باگی دارد که سرعت SSD را به شدت کاهش می‌دهد .حتی مایکروسافت به دلیل مشاهده مشکلات متعدد با پردازنده‌های AMD، پیشنهاد کرد که یکی از به روز رسانی‌های ویندوز 11 حذف شود.

با اینکه مایکروسافت همه این اشکالات را برطرف کرده است اما در مجموع، ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10، باگ‌های بیشتری را از خود نشان داد.

به دلیل محدودیت کلام، ما فقط چند مشکل از ویندوز 11 را پوشش دادیم اما همیشه برای ردیابی اشکالات جدید در ویندوز 11، می‌توانید اشکالات جدید را در برنامهFeedback Hub  گزارش کنید. در آنجا اگر موارد اعلام شده را بر اساس New یا  Top مرتب کنید، تمام اشکالات ریز و درشت ویندوز 11 را که ما نمی‌توانیم در این مطلب قرار دهیم، مشاهده خواهید کرد.

اشکالات ویندوز 11

آیا ویندوز 11 ارزشش را دارد؟

ویندوز 11 برای اکثر مردم (مخصوصاً کاربران سرفیس مایکروسافت) ارزش به روز رسانی دارد زیرا دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های جدید، بهبود عملکرد و تغییرات طراحی است و به عنوان آخرین سیستم عامل ویندوز، معمولاً توجه بیشتری را نسبت به ویندوز 10 به خود جلب می‌کند. همچنین در ارتقاء به ویندوز 11، خطر زیادی وجود نداشته و در صورت عدم رضایت، به راحتی می‌توانید ویندوز 11 را حذف کرده و به ویندوز 10 بازگردید.

آیا ویندوز 11 ارزشش را دارد؟

 

 

مقالات مرتبط:

آموزش نحوه فرمت کردن فلش USB در مک و ویندوز

چگونه ویندوز سرفیس را عوض کنیم؟

آموزش نصب و اجرای ویندوز 10 روی مک M1

آموزش ایجاد یک پوشه در دسکتاپ (مک یا ویندوز)

مفیدترین میانبرهای صفحه کلید در ویندوز

کاملترین راهنمای نحوه کار کلیدهای عملکرد تابعی ( F1 تا F12 ) در ویندوز و مک

10+1 دلیل برای خریدن مک اپل به جای کامپیوتر ویندوزی

آموزش کامل نحوه گرفتن اسکرین شات در سرفیس مایکروسافت Surface

بررسی فنی سرفیس پرو 8 مایکروسافت نسخه بیزینس!

تشخیص مدل دستگاه سرفیس

 

 

 

 

گردآوری: پارسان می